hel 400We kennen ook de vele verhalen van mensen met een bijna-dood-ervaring die een groot Licht en een overweldigende Liefde hebben ervaren zonder veroordeling. Dit soort verhalen komen van mensen uit alle religies en levensovertuigingen.
Wij mensen zoeken bevestigingen voor de troostrijke gedachte dat alles voor iedereen goed zal komen.
Maar is deze gedachte berust op waarheid? Of is deze troost een grote luchtballon?

Het is belangrijk onze hoop te vestigen op de waarheid en niet op troostrijke verzinsels.
Het probleem is namelijk dat voor veel mensen het leven hier op aarde al een hel is. Denk aan de oorlogen, de vreselijke ziektes, rampen, angsten die mensen moeten doorstaan, martelingen, haat en nijd.
Het feit is dus dat de duisternis bestaat! Geloven dat alles na de dood anders zal zijn zonder dit geloof ergens op te baseren is naïef en struisvogelpolitiek. Duisternis lost niet zomaar op. We dragen het mee in ons hart en de dood zal ons er niet van verlossen. Duisternis is namelijk net als Licht een geestelijke staat van Zijn.
Velen van ons weten dat er in de spirituele wereld ook duistere machten en krachten zijn.
Er zijn ook veel bijna-dood-ervaringen van mensen die de hel hebben ervaren en helemaal geen groot Licht hebben ervaren. Deze ervaringen zijn veel minder bekend omdat men er niet zo mee te koop loopt en het heel moeilijk vind om deze ervaring te delen.
De hel is net zo reëel als de hemel en veel mensen die dit nu lezen kunnen dat onderstrepen met ervaringen in hun eigen leven.
Het punt is dat we hier op aarde in een dimensie leven waar zowel licht als duisternis beide aanwezig zijn zodat we kunnen kiezen.
Ons leven hier op aarde is een tijd voor ons om te kiezen. Wij dragen verantwoordelijkheid voor onze keuzes. De mens is een geestelijk wezen geschapen naar Gods beeld met een keuzemogelijkheid.
Eens komt er een definitieve scheiding tussen Licht en duisternis. De keuze die we hier op aarde gemaakt hebben bepaalt dan waar we voor eeuwig zullen verblijven.
Mar 12:35 Een goed mens brengt uit zijn goede schat goede dingen voort, en een slecht mens uit zijn boze schat boze dingen. 36 Maar Ik zeg u: Van elk ijdel woord, dat de mensen zullen spreken, zullen zij rekenschap geven op de dag des oordeels, 37 want naar uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en naar uw woorden zult gij veroordeeld worden.
Deut 30:19 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het leven, opdat gij leeft, gij en uw nageslacht, 20 door de HERE, uw God, lief te hebben, naar zijn stem te luisteren en Hem aan te hangen.

Er moet wel een eindoordeel zijn om definitief scheiding te kunnen maken tussen licht en duisternis. Anders kan er ook geen hemel bestaan met enkel Liefde. De duisternis en de geesten die zich aan de duisternis hechten moeten ook ergens verblijven. En deze kunnen niet in de hemel zijn. Anders kunnen we in de hemel elkaar nog niet vertrouwen.

Zelfs Jezus die de Liefde van God predikte en leefde en uit pure Liefde voor de mensheid Zijn leven heeft gegeven praat over de hel als realiteit en waarschuwt ervoor.
Lukas 5 Ik zal u tonen, wie gij vrezen moet. Vreest Hem, die, nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Voorwaar, Ik zeg u, vreest Hem!

Jezus bracht een boodschap van bekering juist omdat de hel bestaat.  Hij wilde mensen er zich bewust van maken dat ze de juiste keuze moesten maken in hun leven omdat ze anders voor eeuwig verloren zouden zijn.
Hij kwam om de mensen wakker te schudden nu het nog kan.
De Bijbel predikt een boodschap van Liefde maar ook een indringende boodschap van bekering van zonde.
2 Kor 5:20 Wij zijn dus gezanten van Christus, alsof God door onze mond u vermaande; in naam van Christus vragen wij u: laat u met God verzoenen.

Zolang wij nog duisternis in ons hart meedragen zullen we niet in de hemel kunnen binnengaan.
We hebben reiniging nodig, vergeving van zonden. Schoonwassing.
God kan Zich in Zijn pure Liefde en heiligheid niet verontreinigen met onze zonde. We hebben eerst schoonwassing nodig om God te kunnen ontmoeten. Licht en duisternis hebben niks gemeenschappelijks.
Jezus heeft door Zijn offer aan het kruis deze vergeving en schoonwassing mogelijk gemaakt. Hij heeft de duisternis overwonnen.
Het is nu aan ons om schoonwassing toe te laten en duisternis los te laten in ons hart. Om vergeving te ontvangen en vergeving te schenken.
1 Joh 1: 5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
Als mensen niet kiezen voor het Licht en zich laten schoonwassen zullen ze in het eindoordeel definitief in de hel terecht komen.
OP 20:14 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Er zijn veel mensen die de hel hebben gezien. In bijna-dood-ervaringen in visioenen maar ook door het omgaan met demonen, zwarte magie en satanverering.

Het is niet prettig deze beschrijvingen te horen of te lezen maar het is goed er af en toe bij stil te staan om ons bewust te maken van onze verantwoordelijkheid hier op aarde om een zuiver en rein leven te leiden en anderen te helpen de juiste keuzes te maken in hun leven.

De Bijbel leert ons dat het eindoordeel nog niet heeft plaatsgevonden. Licht en duisternis kunnen op dit moment nog naast elkaar bestaan. Eens komt de dag van definitieve scheiding tussen licht en duisternis. Dan is de tijd van keuze voorbij. Dan wordt beslist wie bij het Licht en wie tot de duisternis behoort.
Hebr 9: 27 En zoals het de mensen beschikt is, éénmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.
Tot en met de dood kunnen mensen nog keuzes maken. Daarna vind het oordeel plaats. Het gaat daarbij niet om de fouten die je hebt gemaakt want er is vergeving maar het gaat erom of je in je hart schoonwassing hebt aanvaard, het offer van genade van Christus hebt aanvaard.
Ik geloof dat mensen die het offer van Jezus Christus hier op aarde niet hebben begrepen met hun verstand maar wel leven in die genade de Jezus iedereen aanbied, dat zij net als mensen die het offer van Jezus wel bewust hebben aanvaard, deel krijgen aan de genade en het Licht toebehoren.
Rom 2: 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Dat zou dan verklaren dat ook mensen met andere geloofsovertuigingen een positieve bijna-dood-ervaring zouden kunnen krijgen. God is een God van genade. Hij wil niemand de hel insturen. Het zijn altijd onze eigen keuzes van daden en woorden die ons aan de duisternis doen hechten. Als we ons niet daarvan bekeren en ons tot de genade van Christus richten zal er een moment van eeuwige scheiding met het Licht kunnen plaatsvinden op het moment van ons sterven of de terugkomst van Christus op aarde.

Juist omdat de hel echt is heeft God uit Zijn Liefde Zijn Zoon Jezus gestuurd om ons redding en verlossing aan te bieden in Zijn liefde. Het besef dat de hel echt bestaat geeft ons een veel dieper begrip op het werk van Jezus Christus.

 Joh 3: 16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Hieronder de volledige versie (1 uur en 30 minuten) over bijna-dood-ervaringen van verschillende mensen waarbij ook de hel ervaringen als realiteit worden behandeld. Het is een video van hoop. Het verhaal van mensen voor wie de hel ervaring hun leven heeft gered.